Фокус-гурӯҳ – усули тадқиқоти маркетингӣ мебошад, ки аз ташкили сӯҳбати гурӯҳӣ бо намояндагони аудиторияи мақсаднок дар мавзӯи мушаххас иборат аст. Ҳадафи гурӯҳи фокусӣ дарки амиқи афкор, муносибат, ангезаҳо ва эҳсосоти истеъмолкунандагон нисбат ба маҳсулот, ширкат, таблиғ ё дигар объекти омӯзишӣ, хоҳ дар Душанбе, Тоҷикистон ва чӣ дар кишвар дар маҷмуъ бошад.
Афзалиятҳо ва нуқсонҳои гурӯҳи фокус
Фокус-гуруҳҳо нисбат ба дигар усулҳои тадқиқотии сифатӣ, аз қабили мусоҳибаҳои инфиродӣ ё мушоҳида як қатор бартариҳо доранд:
- Имконияти гирифтани ҷавобҳои гуногун ва пурмазмун аз якчанд посухдиҳандагон дар як вақт
- Имконияти ҳавасмандгардонии муҳокима ва мубодилаи афкор байни иштирокчиён
- Қобилияти истифодаи маводи гуногуни визуалӣ ё аудиоӣ барои нишон додани объекти омӯзиш
- Қобилияти муайян кардани ҷанбаҳои ғайричашмдошт ё гайр аз рафтор ва идроки истеъмолкунандагон
Бо вуҷуди ин, гурӯҳи фокусӣ инчунин баъзе камбудиҳо дорад:
- Харочоти баланд ва мехнатталабии ташкил ва гузарондани он
- Намояндагии пасти интихоб ва мушкилии умумгардонии натиҷаҳо
- Таъсири эҳтимолии роҳбар ё иштирокчии бартаридошта ба раванд ва натиҷаҳои сӯҳбат
- Беэътимоди эҳтимолии ҷавобҳо аз сабаби фишори иҷтимоӣ ё мувофиқат
Чӣ тавр гузаронидани гурӯҳи фокусӣ
Барои гузаронидани гурӯҳи фокусӣ, ин қадамҳоро иҷро кунед:
- Мақсад ва вазифаҳои омӯзишро муайян кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд ба таври возеҳ баён кунед, ки маҳз аз иштирокчиёни гурӯҳи фокусӣ чиро донистан мехоҳед ва чӣ гуна ин ба ҳалли мушкилоти маркетинг кӯмак мекунад.
- Гурӯҳи фокусиро ба нақша гиред ва скрипт кунед. Дар ин марҳила шумо бояд шумора, меъёрҳо ва усулҳои интихоби иштирокчиёнро муайян кунед, инчунин рӯйхати саволҳо ё мавзӯъҳоро барои муҳокима омода кунед. Саволҳо бояд кушода бошанд, маслиҳат ё баҳодиҳӣ надошта бошанд, ба мақсад ва вазифаҳои тадқиқот мувофиқ бошанд.
- Модератори гурӯҳи фокусиро интихоб кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд шахсеро интихоб кунед, ки бо иштирокчиёни гурӯҳи фокус сӯҳбат кунад. Модератор бояд муҳаққиқи касбӣ бошад, малакаҳои хуби муошират дошта бошад, қодир ба саволҳо диҳад, муҳокимаро дастгирӣ кунад, вақт ва фазои назоратӣ дошта бошад.
- Гузаронидани гурӯҳи фокусӣ. Дар ин марҳила, шумо бояд вохӯриро бо иштирокчиёни гурӯҳи фокус дар ҷои мувофиқ ташкил кунед (масалан, дар ҳуҷраи махсус бо оинаи яктарафа ё онлайн). Модератор бояд худ ва ҳадафи омӯзишро муаррифӣ кунад, қоидаҳои иштирокро шарҳ диҳад, барои сабти сӯҳбат розигӣ гирад, саволҳо ё мавзӯъҳоро барои муҳокима пешниҳод кунад, ҷамъбаст кунад ва ба иштирокчиён миннатдорӣ баён кунад. Давомнокии гурӯҳи фокус одатан аз 60 то 90 дақиқа аст.
- Натиҷаҳоро сабт кунед ва таҳлил кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд гурӯҳи фокусиро нависед ё транскрипсия кунед, изҳороти асосии иштирокчиёнро қайд кунед, онҳоро аз рӯи мавзӯъ ё категория гурӯҳбандӣ кунед, тамоюлҳо ва фаҳмишҳои умумиро муайян кунед.
Хулоса
Ҳамин тариқ, “Гурӯҳи Фокус” як усули муфид барои ба даст овардани фаҳмиши амиқ дар бораи шунавандагони мақсаднок дар маркетинг мебошад. Бо ёрии гурӯҳи фокусӣ, шумо метавонед фикру ақидаҳо, муносибатҳо, ниятҳо ва эҳсосоти истеъмолкунандагонро нисбат ба маҳсулот, ширкат, таблиғ ё объекти дигари омӯзиш муайян кунед.
Барои гузаронидани гурӯҳи фокусӣ, шумо бояд мақсад ва вазифаҳои тадқиқотро муайян кунед, гурӯҳи фокусиро ба нақша гиред ва скрипт кунед, модератори гурӯҳи фокусиро интихоб кунед, гурӯҳи фокусиро бо иштирокчиёни мувофиқ гузаронед ва натиҷаҳоро сабт ва таҳлил кунед.
Фокус-гурӯҳҳо афзалиятҳо ва нуқсонҳои худро доранд. Он барои ҷавобҳои гуногун ва бой имкон медиҳад, аммо барои ташкил ва расонидани он вақт, пул ва кӯшиши бештарро талаб мекунад.