Мусоҳибаҳои инфиродӣ яке аз усулҳои тадқиқоти босифати маркетингӣ мебошад, ки аз сӯҳбати шахсӣ бо намояндаи аудиторияи мақсаднок иборат аст. Мақсади чунин тадқиқот ба даст овардани амиқи ангезаҳо, ниёзҳо, даркҳо, муносибатҳо ва эҳсосоти мусоҳиб нисбат ба маҳсулот, ширкат, ҳодиса ё шахс мебошад.

Афзалиятҳо ва нуқсонҳои мусоҳибаҳои инфиродӣ ҳамчун хидмат
Мусоҳибаҳои инфиродӣ нисбат ба дигар усулҳои сифатии тадқиқот, аз қабили гурӯҳҳои фокусӣ ё мушоҳида як қатор бартариҳо доранд:
- Қобилияти додани саволҳои амиқтар ва муфассал
- Қобилияти мутобиқ шудан ба хусусиятҳои фардии мусоҳиб
- Қобилияти эҷоди фазои эътимодбахш ва барқарор кардани алоқаи эмотсионалӣ
- Қобилияти муайян кардани ҷанбаҳои пинҳон ё ноогоҳи рафтор ва андешаҳои мусоҳиб
- Қобилияти истифодаи усулҳои гуногуни ҳавасмандкунӣ (масалан, санҷишҳои проективӣ, харитаҳои ассотсиатсияҳо, коллажҳо ва ғ.)
Бо вуҷуди ин, мусоҳибаҳои инфиродӣ инчунин баъзе камбудиҳо доранд:
- -Хароҷоти баланд ва заҳматталабии гузаронидан ва таҳлил;
- Намояндагии пасти интихоб ва мушкилии умумгардонии натиҷаҳо;
- Таъсири эҳтимолии мусоҳиба ё субъекти мусоҳиб ба сифати маълумот;
- Эҳтимоли нодурусти ҷавобҳои мусоҳиб аз сабаби матлуби иҷтимоӣ ё қобилияти баён кардани фикрҳои худ;
Чӣ тавр гузаронидани мусоҳибаҳои инфиродӣ
Барои гузаронидани мусоҳибаҳои инфиродӣ якчанд қадамҳоро иҷро кардан лозим аст:
- Мақсад ва вазифаҳои омӯзишро муайян кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд ба таври возеҳ баён кунед, ки шумо аз посухдиҳандагон чиро донистан мехоҳед ва чӣ гуна ин ба ҳалли мушкилоти маркетинг кӯмак мекунад.
- Мусоҳибаро ба нақша гиред ва тартиб диҳед. Дар ин марҳила шумо бояд шумора, меъёрҳо ва усулҳои интихоби мусоҳибонро муайян кунед, инчунин рӯйхати саволҳоро барои сӯҳбат омода кунед. Саволҳо бояд кушода бошанд, маслиҳат ё баҳодиҳӣ надошта бошанд, ба мақсад ва вазифаҳои тадқиқот мувофиқ бошанд.
- Мусоҳиба гузаронед. Дар ин марҳила, шумо бояд мусоҳибони мувофиқро пайдо кунед ва дар бораи вақт ва макони вохӯрӣ розӣ шавед. Мусоҳиба метавонад ҳам шахсан ва ҳам ба таври фосилавӣ (масалан, тавассути телефон ё онлайн) гузаронида шавад. Мусоҳиба бояд хушмуомила, дӯстона, шавқманд, бепарво ва ба ҳама гуна вазъият омода бошад. Давомнокии мусоҳиба одатан аз 40 то 60 дақиқа аст.
- Натиҷаҳоро сабт кунед ва таҳлил кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд мусоҳибаро сабт кунед ё транскрипсия кунед, изҳороти асосии мусоҳибонро қайд кунед, онҳоро аз рӯи мавзӯъ ё категория гурӯҳбандӣ кунед, тамоюлҳо ва фаҳмишҳои умумиро муайян кунед.
Хулоса
Мусоҳибаҳои инфиродӣ дар Тоҷикистон (Душанбе) як усули муфид барои ба даст овардани фаҳмиши амиқ дар бораи шунавандагони мақсаднок дар маркетинг мебошад. Бо ёрии мусоҳиба мумкин аст, ки талабот, ангеза, дарк, муносибат ва эхсосоти мусохибон нисбат ба махсулот, ширкат, ходиса ё шахсро муайян кард.
Барои гузаронидани мусоҳибаҳои инфиродӣ мақсад ва вазифаҳои тадқиқотро муайян кардан, мусоҳибаро ба нақша гирифтан ва тартиб додан, мусоҳиба бо мусоҳибони мувофиқ гузаронидан, натиҷаҳоро сабт ва таҳлил кардан лозим аст.
Мусоҳибаҳои инфиродӣ афзалиятҳо ва нуқсонҳои худро доранд. Онҳо ҷавобҳои амиқтар ва муфассалтар пешниҳод мекунанд, аммо барои анҷом додан ва таҳлил вақт, маблағ ва кӯшиши бештарро талаб мекунанд.