Мушоҳида дар маркетинг як усули ҷамъоварии иттилооти ибтидоии маркетингӣ дар бораи ҳар як объекти мавриди омӯзиш тавассути дарки муташаккил ва мақсаднок бо тасдиқи минбаъдаи маълумоти дар ҳама гуна васоити бадастомада мебошад. Объекти мушоҳида дар маркетинг метавонад одамон ё гурўҳҳои одамон, корхонаҳо, рақибон, бозор ё системаҳо ва давлатҳои алоҳидаи он бошанд.
Мақсад ва вазифаҳои мушоҳида ҳамчун тадқиқот
Назорат дар маркетинг барои мақсадҳо ва мақсадҳои гуногун истифода мешавад, ба монанди:
- Эҷоди гипотезаҳо дар бораи рафтор, ангезаҳо, муносибатҳо ва дарки истеъмолкунандагон
- Таҳияи алгоритмҳои тиҷоратӣ барои беҳтар кардани маҳсулот, нарх, тақсимот ё таблиғ
- Санҷиши иттилоот аз дигар манбаъҳо (масалан, саволномаҳо ё мусоҳибаҳо)
- Гирифтани маълумоти иловагӣ дар бораи объекти таҳқиқшаванда (масалан, дар бораи аксуламал ба маҳсулоти нав ё таблиғ)
Намудҳои назорат дар маркетинг
Мушоҳидаи маркетингро аз рӯи меъёрҳои гуногун тасниф кардан мумкин аст, ба монанди:
- Дараҷаи огоҳии субъектҳо: кушода (вақте ки иштирокчиён аз мушоҳида огоҳ бошанд) ё пинҳонӣ (вақте ки иштирокчиён аз мушоҳида огоҳ нестанд);
- Дараҷаи сохтори таҳқиқот: сохторӣ (ҳангоми аз рўи нақшаи аниқ гузаронида шудани мушоҳида) ё ғайриструктурӣ (вақте ки мушоҳида бе нақшаи пешакӣ омодашуда гузаронида мешавад);
- Усули сабти иттилоот: механикӣ (бо ёрии таҷҳизоти махсус, аз қабили видеокамера ё сабти овоз) ё одамӣ (бо ёрии нозир);
- Навъи муҳити мушоҳида: саҳроӣ (дар шароити табиӣ) ё лаборатория (дар шароити ба таври сунъӣ эҷодшуда)
- Навъи объектҳои ба қайд гирифташуда: пурра (ҳамаи зуҳуроти имконпазир) ё интихобӣ (танҳо параметрҳо, падидаҳо ва ҳолати пешакӣ интихобшуда);
- Навъи рафтори мушоҳидашуда: мустақим (мушоҳидаи худи рафтори шахс) ё бавосита (мушоҳидаи оқибатҳои рафтори инсон).
Чӣ тавр бояд назорат дар маркетинг
Барои гузаронидани назорат дар маркетинг, шумо бояд қадамҳои зеринро иҷро кунед:
- Мақсад ва вазифаҳои омӯзишро муайян кунед. Дар ин марҳила, шумо бояд ба таври возеҳ баён кунед, ки шумо маҳз аз мушоҳида чӣ омӯхтан мехоҳед ва чӣ гуна ин ба ҳалли мушкилоти маркетинг кӯмак мекунад.
- Навъ ва усули мушоҳидаро интихоб кунед. Дар ин мархила муайян кардан лозим аст, ки кадом намуди мушохида ба максад ва вазифахои тадкик мувофик аст, инчунин интихоби усули сабти иттилоот, намуди мухити мушохида, намуди объектхои сабтшуда ва намуди мушохида рафтори мушоҳидашуда.
- Нақша ва воситаҳои мониторинг созед. Дар ин мархила накшаи мушохидаро тартиб додан, шумора, меъёр ва усулхои интихоби объектхои мушохидаро муайян кардан, асбобхои заруриро барои сабти информатсия (масалан, камерахои видео, магнитофон, бланка ё чадвалхо) омода кардан лозим аст.
- Мушоҳида гузаронед. Дар ин мархила процесси мушохидаро мувофики план ва усул ташкил кардан, инчунин маълумотхои ба даст омадаро дар мухити интихобшуда кайд кардан лозим аст.
- Натиҷаҳоро сабт кунед ва таҳлил кунед. Дар ин марҳила ба шумо лозим аст, ки маълумотро аз ВАО нависед ё дешифронӣ кунед, далелҳо ва падидаҳои асосиро қайд кунед, онҳоро аз рӯи мавзӯъ ё категория гурӯҳбандӣ кунед, тамоюлҳо ва фаҳмишҳои умумиро муайян кунед.
Хулоса
Мушоҳида дар маркетинг як усули ҷамъоварии иттилооти ибтидоии маркетингӣ дар бораи ҳар як объекти мавриди омӯзиш тавассути дарки муташаккил ва мақсаднок бо тасдиқи минбаъдаи маълумоти дар ҳама гуна васоити бадастомада мебошад.
Барои гузаронидани мушохида дар маркетинг максад ва вазифахои тадкикотро муайян кардан, намуд ва усули мушохидаро интихоб кардан, накша ва воситахои мушохида тартиб додан, мушохида ва кайд кардан ва тахлили натичахо зарур аст.
Назорат дар маркетинг афзалиятҳо ва нуқсонҳои худро дорад. Он дар бораи рафтори истеъмолкунандагон маълумоти объективӣ медиҳад, аммо барои ташкил ва татбиқи он вақт, маблағ ва кӯшиши бештарро талаб мекунад.